חיפוש
  • אורי סלע

מרבד רחוב

האמנית סמדר כרמלי יצרה שטיח במראה ארוג, חמים וביתי שכולו מושתת על אריחי בטון שעוצבו ויוצרו בעבודת יד על ידה. מרבד הרחוב נמצא ברחוב בן סירא בירושלים ותמונות שלו שבו את עינינו

גם אתם מוזמנים להנות...

ראיון וכתבה: אורי סלע

צילומים: מאתר סמדר כרמלי

כרמלי היא אמנית שמתמחה ביציקות. סוג של 'FREEZ' שהיא עושה על תנועה ותנוחה. הנצחת רגע, שמתועד, במקום בסטילס, ביציקת בטון. השיחה עימה היתה סוג של שיעור מבוא לעבודה עם יציקות.


בין עבודותיה האחרונות ניתן למצוא: כיכר תנועה בכניסה ל"אקו פארק חדרה" בו מונחות כריות צבעוניות מרהיבות עשויות...בטון.

כיכר רפפורט בחיפה


כיכר ספרא בירושלים - מיצב כריות בטון


ולאחרונה הושלם ברחוב בן סירא בירושלים מיצב ציבורי שמשתרע על שטח של כ- 300 מ"ר בעיצוב והפקה של כרמלי.

הקונספט של השטיח הוא סוג של מסע בזמן. תהליך ייצור המטבעות העתיק שכולל מודל, תבנית ופעולת היציקה, לא השתנה לאורך ההיסטוריה וכמעט זהה לתהליך הטכנולוגי בו הפיקה כרמלי את המיצב.

היא יצרה פאזל שמורכב מאריחים בגודל של 76.5X 76.5 ס"מ ובעובי של 5 ס"מ. האריחים יצוקים מבטון לתוך תבניות, והצביעה התבצעה בשיטה משולבת של ריסוס ועבודת מכחול ידנית.




השטיח מורכב מכ- 500 יחידות כשכל אחת שוקלת לא פחות מכ- 60 ק"ג. הצבע בו נעשה שימוש עמיד מאוד ומותאם לתנאי חוץ. בעת הייצור נלקחו בחשבון היבטים של תחזוקה, במטרה ליצור שטיח שתחזוקתו תהיה פשוטה וקלה.


קומפוזיציה קלאסית מקובלת בעולם השטיחים - מסגרת היקפית ומרכז עשיר בפרטים.

עיצוב שטיח האריחים נצמד למראה האותנטי של שטיחי הצמר והבד מתוך כוונה ליצור אצל עובר האורח את תחושת החמימות שמאפיינת את הכניסה הביתה. שטיח האריחים עוצב בהשראת הקומפוזיציה הקלאסית המקובלת בעולם השטיחים - מסגרת היקפית ומרכז עשיר בפרטים.


כרמלי שמתמחה בעבודה עם תבניות ויציקות, בחרה בשטיח צמר אמיתי, כמודל. עבודת היציקה הצליחה להדגיש את המרקם הצמרי שבא לידי ביטוי על פני השטח של שטיח אריחי הבטון.

הגוון המרכזי שנבחר לשטיח האריחים הוא כחול אקווה, בשל היותו צבע שבולט על רקע המרקם העירוני, כזה שישרה על העוברים ושבים תחושת חופש ואופטימיות.

השטיח ממוקם ברחוב בן סירא בירושלים ובמרכזו עובר כביש שנראה כאילו חוצה את השטיח לשניים

אין ספק שהשטיח מרתק מבחינה צורנית וצבעונית וגם בשל הבחירה במיקום שלו – בחוץ, תחת כיפת השמיים. מיקום מנוגד למיקומו האותנטי של רוב השטיחים.

אך מה שמרתק עוד יותר הוא הקונטרסט העצום שבין הבטון הקר, המאסיבי, הנוקשה, שמנציח חלק של תנועה, אל מול השטיח הארוג, החם, הגמיש, שמייצר תנועה.

פתאום ההתבוננות בבטון מקבלת ממד נוסף. מה שמוטבע עליו יוצר יחס לטקסטורה ולהקשרים, וכך נצרב הבטון באופן מעט שונה אצלנו במוח. באופן שגורם לגלגלים לעבוד, ולמחשבה היצירתית להתפתח.


קונטרסט שבין הבטון הקר, הנוקשה, אל מול השטיח הארוג, החם, הגמיש

בחירת המוטיבים לשילוב בשטיח היתה בהשראת פרק י"א בספר ישעיהו. פרק שמאופיין בנאיביות, אוטופיה, וסוריאליסטיות, לכאורה חסרות היגיון וקשר, אך כאלו שיכולות לקבל פרשנות אישית של המתבונן. באותו האופן עיצבה ויצרה כרמלי את השטיח בבן סירא בירושלים.

בתהליך העיצוב והיצירה היא שאבה השראות ממוטיבים עתיקים ומוכרים שעברו עיצוב מחודש, של סמלים שהוטבעו על מטבעות יהודיים שנמצאו בחפירות ארכיאולוגיות באיזור ירושלים.

מוטיבים בהשראת פרק י"א בספר ישעיהו

הפרויקט הוא יוזמה של עיריית ירושלים והוא נגיש לעוברים ושבים.





33 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול