top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תשרית כוכב חביב

משושה, האדריכל של הטבע

עודכן: 15 באוג׳ 2022

כוורת. מבנה ארכיטקטוני מפעים. משך אלפי שנות חיים בונות הדבורים החכמות את ביתן דונג מאלפי תאי משושים מושלמים שווי צלעות וזוויות, תואמים מבנה גופן וצרכיהן השונים.

אריחי משושה פחוס בצבעי פלמינגו

כן, דבורים יודעות מתמטיקה, הן גם יודעות שכשהכל מורכב ממשושים משוכללים לא נוצרים בין חלקי המבנה חללים, לא קשיים או בליטות שלא יתחברו אליהן משושים נוספים, לא מתבזבז שטח אחסון ופחות חומר גלם נדרש לבניה יחסית למשולש או ריבוע, הצורות הגיאומטריות המתחברות האחרות.


אריחי משושה פחוס

הרי געש מתפרצים ליצור משושים, הלבה הופכת אבן בזלת הנסדקת כמשושים, אגמי מלח מתייבשים בצורת משושים, פתיתי השלג היפים מעדיפים לנשור משושים, בשמי החורף הקרים שישה כוכבים מאירים משושה, בקוטבו הצפוני של כוכב הלכת שבתאי נתגלה משושה, ומשושים הן העיניים של פרוקי רגליים.

חיפוי קיר באריחי משושה פחוס באפור

מה יש בזו הצורה הנדירה, שהחזרה עליה משוררת שירה ?




הרמוניה ויציבות. שיווי משקל. פסיפס משוכלל. כבוד לחלל. קרבה מחד לעיגול ומאידך לסמל מגן הדוד, כוכב בעל 6 קודקודים הנוצר מ-6 משולשים שווי צלעות המקיפים משושה. בהגות היהודית הספרה 6 מייצגת שלמות. מסמלת את ששת קצווי המציאות: ארבע רוחות, מעלה ומטה.




ועם זאת היא צורה שוברת שגרה, דווקא כשהמשושה אינו משוכלל, אלא פחוס, שזוויותיו שונות, מפתיעות, מאפשרות משחק מרתק לעין, פאזל שחלקיו הברורים מתפזרים על הקיר בחן.

לעיתים יטפס לאורך, כמעוין, ייצור תחושת גובה ועניין, לעיתים ינוע לרוחב, כאדוות גלים רכות, או כרשת דייגים מתפרשת, לעיתים הוא כמעט מלבני וצפיפותו משווה לקיר מראה תלת מימדי, כספרים המבקשים להישלף מן המדפים בספרייה דמיונית, לעיתים קצותיו מחודדים כמו קצה גדר בחצר עם טעם של פעם, או מאות חיצים נורים מקשתות חבויות, מסמנים כיוון ודרך.

והכי אני אוהבת שהם פזורים כמו בלי סדר, לא ממלאים לגמרי את חלל הקיר או החדר, מתייחסים לאמבט העומד על רגליו, כמו סימנו את המים שניתזו ממנו בעת שהתאמבטו בו לאט.


אריחי משושה פראי פחוס מבטון

והצבעוניות, הו הצבעוניות, אינסוף גוונים ויופי, לבנים, פסטלים, שקופים ועד עזים מאד, שילובים של מונוכרומטיות מעודנת לצד זיגוגים נועזים, בהירות ועומק, בגימור מבריק או מט, בעל פני שטח חלקים או מעוגלים, מחוספס קלות ועם או בלי שוליים תבליטיים (פאזה), עשוי פורצלן מזוגג או "פול בודי" ואפילו קרמיקה מזוגגת.

אריחי משושה פחוס מטרה קוטה מזוגגת בעבודת יד
אריחי משושה פחוס פראי מבטון



 






288 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page