top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תאורי סלע

הברווז שהוליד צבע

עודכן: 12 בפבר׳ 2022

TEAL

בין כחול עמוק לירוק נועז, סיפורו של אחד הגוונים היותר מהפנטים בעולם הצבעים.

הכירו את ה- Teal >>


עיסוק בתתי גוונים או בגוונים שאינם גווני יסוד, מגיע מדקות ההבחנה. אומרים ש- 1000 גוונים לאפור, וזה נכון. במבט אחד, אפור הוא אפור ובמבט נוסף, כל טון אפור הוא עולם ומלואו. ה"זום אין" וההעמקה בטון מסוים של גוון, כמו בכל דבר אחר, מפתחת אצלנו פרספקטיבה שונה. כך הגוון הספציפי שהתמקדנו בו הופך להיות ה- 100% שלנו. פתאום כל גוון אחר שהוא לא הטון הספציפי שאליו התחברנו נראה שונה ממנו לגמרי, בעוד שאם היינו מתבוננים על פלטת הגוונים במבט על, הם היו נראים לנו די דומים.

אריחים בצבע Teal מידה 10/20

באופן כללי, כבני אדם, המעבר מ"זום אין" ל"זום אאוט" מסייע מחד להתעכב ולתת את מלא תשומת הלב לפרטים הקטנים, ומאידך להצליח לראות את הפרט כחלק ממכלול. קדימה ואחורה, רחוק וקרוב. כך היכולת שלנו להבין, לנתח, לחוות ולהרגיש הופכת מופלאה יותר. מי שחשובים לו הפרטים, עוסק בניואנסים. ניואנסים של גוון, של צבע, משמשים את המעצבים בתחומים השונים - גם על ידי הדגשה או הטמעה - לשם הבעת רצונם, והם כלי חשוב בתכנון בכל תחום, בעיקר בעיצוב פנים.

כזהו גם ה Teal - צבע שהוא ניואנס, סוג של "זום אין" על כמה גוונים שחברו יחד, שעדיין לא הומצאה עבורו מילה בעברית. גם בלועזית הוא זכה למילה משלו רק בתחילת המאה הקודמת, וגם לא בכל השפות...

Teal (טיל)

הוא צבע שהאזכור הראשון שלו מופיע באנגליה של תחילת המאה הקודמת. מי שמתהדרים בנוצות עם הגוון הכחלחל ירקרק הם אווזי ה- Eurasian Teal ("שרשיר מצוי" בעברית)

שעל שמם הוא קרוי - זאת מן הסיבה הפשוטה שלצווארם או לראשם כתם, פלומת נוצות בגוון המקסים הזה.

גם אצל טווסים זכרים תמצאו את הצבע הזה, בין נוצות שנפרשות לשם חיזור, הכי יפות, הכי מושכות, הן תהיינה בגוון - Teal. על רקע נוצות מונוכרומטיות, בולטות בייחודן נוצות בגוון Teal. הגוון שמורכב מערבוב בין שני גווני עמוקים של ירוק וכחול, יוצר גוון עמוק, מהפנט. לעיתים מעורב בו כחול במידה רבה יותר, Blu Teal , ולעיתים הירוק הוא הדומיננטי Green Teal.


באיטלקית נקרא הגוון Ottanio שם שגזר ממרכיב זיקוק נפט, Ottano, שמשמש את תעשיית הרכב, והוא בעל צבעוניות פטרולית. אך לפעמים יקראו לו Pavone (טווס באיטלקית).

 

ה- Teal הוא גוון מתוחכם, אלגנטי, שנוסך בטחון ורוגע. מנעד הגוונים שלו רחב ומתחיל מבהירים שנושקים לאקווה ועד לגווני פטרול עמוקים, בנימה כחולה או ירוקה.

באופן כללי, צבעים שהם אינם צבעי יסוד, הם צבעים מעניינים יותר, גורמים לנו לחשוב יותר, ולתהות על המקור שלהם על הפרשנות שלהם. הם לא לגמרי מובנים מאליהם, ובדרך כלל הם יוצרים פרשנות שונה לאיזור שבו הם משולבים. הצבעים המשלימים של הגוונים הללו מעמיקים עוד את העניין. בעוד שבצבעי היסוד, הירוק הוא המשלים של האדום, בצבעים המתוחכמים יותר, הקורל הוא המשלים של ה- Teal.

אריחי פורצלן מעוטרים בגווני Tealמידה 60/120

ה- Teal הוא גוון בעל ייחוד רב, אלגנטי ומעורר עניין. על אף שכיחותם של גווני האקווה והכחול, ה- Teal שנחשב חלק מהמשפחה, הוא גוון שמאפיין נישה צרה יותר ולכן, בעל מראה מקורי ופחות שכיח. גוון מסקרן שמשלב בין קור לחום, מרגש ומלא מיסתורין ועם זאת פשוט ונגיש. הוא גוון מהפנט שמייצר חיבור מיוחד עם המתבונן בו. בעולמות האופנה משתלב הגוון בקולקציות הערב האלגנטיות, בתחום עיצוב הבית הוא יבוא ליד ביטוי בבדי ריפוד איכותיים מעולמות היוקרה, צבעי קיר ואריחים לריצוף וחיפוי.

הגוון הייחודי הזה היה חלק מקולקציית הצבעים של חברת Crayola בשנים מסוימות ואף אפיין לוגויים של חברות מסחריות ומדים ייצוגיים (בעיקר של חברות תעופה ) שבקשו להיקשר לעולמות של טיב ואיכות.




.

167 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page